Interjú Bernd Beyreuther -el a Drakensang Online tervezőjével

Ahogy múlnak a napok, hónapok és lassan már az évek, s egyre jobban megismerem ezt a német Swarzen Auge szerepjáték alapján készült számítógépes játékot, talán érthető, hogy egyre jobban kívánok vájkálni annak múltjában.  Barangolásaim során egy érdekes videóra bukkantam, amely kb. 5 évvel ezelőtt készülhetett. Nyilvánvalóan a tartalma nem különleges, hiszen mi akik már ismerjük a játékot, azért nagyjából tisztában lehetünk, ha mással nem is de legalább az alap dolgokkal.  Mégis érdekes lehet a videót megtekinteni, mert legalább körképet kaphatunk a Bigpoint eredeti, játékkal kapcsolatos koncepciójáról, s hát a Drakensang Online kifejlesztésének célját ki is tudná jobban, s precízebben felvázolni nekünk, mint Bernd Beyreuther a játék eredeti tervezője?

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=9JLa968sBWU]

Őszintén bevallom a videóval kapcsolatosan gondban voltam, hiszen a német nyelv az egyáltalán nem a kenyerem. Az angol nyelvet könnyebbnek találom, így arra álltam rá 😉 Persze, mindenkinek más jön be. Mivel nem értettem a videóból semmit, arra az elhatározásra jutottam, hogy a fordításra az erre legmegfelelőbb személyt kérem fel, aki tulajdonképpen egy újdonsült penfriend kapcsolatom, s egy hamarosan igazi, helyi (berlini) gyöngyszemmé fog avanzsálódni. A videó tartalmának lefordításáért tehát hálás köszönettel tartozom, Fülöp Rebekának a drága bloggerinámnak, aki blogját ChicPhysics címen szívből ajánlom különösen a DSO — valóban hölgy — tagjai számára, akiket hát a sok női karakterbe bújtatott troll tömeg mellett már — már szintén kuriózumnak tartok 😉

A riport tartalma precízen

riporter: az első ami feltűnt nekünk, hogy sehol sincs már a Schwarze Auge szerepjáték.
Bernd Beyreuther: a böngészőjátékhoz fejlesztenek egy online világot ami a következő években nőni és nőni fog, a létező Schwarze Auge rendszer nekik túl limitált volt, túl sok korlátot mutatott, ezért eldöntötték, hogy egy saját világot fejlesztenek.

riporter: a Drakensang mindig is nagyon szerepjátékos karakterű játék volt, de amit most láttunk az inkább akciójáték, ez egy váltás egy másik célcsoportra?
Bernd Beyreuther: a Drakensang egy játék, aminek szerepjátékokat is meg kéne szólítania, amit eddig láttunk igaz, a fókusz inkább a harcon van, mert ez a játék magja, szórakoztatnia kell az embereket, ezért az eddigi fejlesztésben főleg ezt akarják kihangsúlyozni, de persze lesznek érdekes feladatok és másféle kasztok is.

riporter: a Drakensang manapság már egy fogalom a játékok mezőnyében, mennyi Drakensang található a böngészős játékban, fel fogok ismerni pár dolgot az eredeti játékból, vagy teljesen eltér az eredeti játéktól?
Bernd Beyreuther: a Drakensang Online egy újraindítás, egy teljesen új játék, amibe az eredeti játék elemei nincsenek átalakítva, ez egy új játék, egy online játék, egy free-to-play játék, és egy hatalmas lépést tesz meg, a játékosok örülhetnek sok új világnak, új országoknak/területeknek amiket felfedezhetnek.

riporter: mi volt a legnagyobb probléma egy kis játék után átállni a nagy böngészős játékok piacára, hol voltak a technikai nehézségek?
Bernd Beyreuther: egy váltásnál egy offline játékról egy online játékra természetesen rengeteg technikai nehézség merül fel, de a technikai problémák megoldhatóak, a legnagyobb változás számunkra az volt, hogy egy statikus modellből, amit elkészítünk, kikerülünk és ennyi volt, átváltunk egy másik módba, ahol nem egy játékot készítünk hanem megteremtünk egy világot és azt fejlesztjük, de ez nem probléma hanem valami, aminek örülünk.

riporter: most a Drakensang motorját használjátok, a számítógépes játékét, hogyan lehet azt áthelyezni a böngészős játékba, milyen technikai lehetőségek vannak?
Bernd Beyreuther: a Drakensang Online-hoz a legeslegújabb generációját használjuk a Nebula motornak, ez a Nebula 3, és ennek vannak néhány technikai képességei, amit más Nebula generációk nem tudtak, a különlegesség az lesz, hogy ez a böngészős játék teljes 3D minőségben fog futni a böngészőben, és hogy a játékosnak nem kell semmit letöltenie, egyszerűen fel megy rá és játszhat, és ezek persze nagyon különleges lehetőségek, amiket mi most kihasználunk.

riporter: a Drakensang működik mindenféle plugin vagy telepítés nélkül, anélkül, hogy valamit letöltenék, csak felmegyek az oldalra, elindítom és játszhatok, igaz?
Bermd Beyreuther: a Drakensang Online-t lehet egyszerűen a weboldalon játszani, nem kell plugint telepíteni hozzá!

A fenti riportban bizonyos mondatok úgy hangoznak, hogy jövőbeli utalással. Természetesen ez csak azért van, mert tulajdonképpen ez a videó még annak idején a Drakensang Online debütálásának idején készült. Nos a fenti riport számomra és szerintem számotokra is Kedves Olvasóim teljesen tisztán felvázolta az egykori koncepciót. Arra a kérdésre a választ, hogy ez a Nebula3 mennyire is váltotta be a hozzáfűzött reményeket, leginkább Ti, Mi tudjuk megadni. Főleg amikor egy — egy frissítés után megismerkedhetünk néhány Nebula Error üzenettel 🙂 Üzenettel?! Hú a mindenit, elgurult a gyógyszerem, azért annyira nem humánus, nevezzük csak programozóknak való hibakódnak, függvénynek ezeket!

nebula3-error

Úgy érzem ez a cikk akkor lenne igazán teljes, ha egy kicsit körbejárnánk a Nebula3 háza táját. Igaz, a következő soraim már nem a riportról fognak szólni, de talán a többi játékos számára is hasznos lehet, ha technikailag egy kicsit közelebb kerül a Nebula3 értelmezéséhez.  A fenti grafikát (screenshot) nem azért raktam be a cikkbe, hogy a játékot lehúzzam, avagy ahogy a folklór sokszor mondatja az emberekkel, Bugpoint. A képpel inkább csak azt akartam szemléltetni, hogy az átlagembernek aki valaha némi programfejlesztést nem tanult, annak az égvilágon egy ilyen hibakód semmit sem fog mondani. Na nem mintha a Microsoft Windows egykori hexadecimális sorokkal teletűzdelt Kék Halál jelensége más tészta lett volna 😉

Blogom rendszertechnikai kérdések témakategóriájában írtam már sok mindenről, például a híres shader model 2.b hibaüzenetről is. Azért az egy kicsivel már humánusabb volt, s ott legalább némi angol nyelvi jártassággal az ember rögtön levághatta mi is a probléma. Nos igen, vannak igények, s hát ezzel párhuzamos minimális rendszertechnikai követelmények is.

Mi is az a Nebula3? Csak azért, hogy jobban megértsd!

A Nebula3 az valójában egy Open Source projekt. Minden Open Souce ami nyílt forráskódú, szabadon terjeszthető, átalakítható és bárhol felhasználható. Hihetetlen az a makacs tény, hogy a Microsoft Corporation fennhangon hirdeti a zárt forráskód világának előnyét, szemben például azon operációs rendszerekkel, amelyek az említett nyílt forráskódra építkeznek (ilyen például a GNU/Linux), de ugyanakkor az IT / szoftver világának kereskedelmi bugyrai meg pontosan azt mutatják, hogy a kereskedelmi termékeikben leginkább valamilyen Open Source megoldást alkalmaznak. Ilyen például az MMORPG játékok piaca, aminek ügye az egyik képviselője a Bigpoint, hogy ne offoljam  szét a cikket, de érdekességként megemlítem, hogy a banki rendszerek is előszeretettel az Open Source elemeket alkalmazzák. A bankok például azért, mert így kényük kedve szerint programozhatják le, saját rendszerük védelmét 😉 Szóval az Open Source egy jó dolog, s marketing szempontokból nyilvánvalóan a Bigpoint releváns részlege, ha van eszük, akkor ebből a szélből a vitorlájuk számára ki is tudnak sajtolni valamicskét, hiszen például a Microsoft termékeire hivatkozni úgy, hogy M$ már szinte hisztérikus demagógia, s ugyan otthon a háztartásában szinte mindenki Microsoft Windows terméket használ, de a tudat alatt azért beépült a zárt forráskód utálata, s menő imádni az Open Source világát. Én mondjuk valóban az Open Source világát pártolom, de nem a demagógia alapján, hanem saját tapasztalatom / meggyőződésem eredményeként.

Ahogy a riportban is hallhattuk / láthattuk, a Nebula3 egy játékmotor, amibe a Bigpoint is fantáziát látott, mert egy megfelelő és leprogramozható keretrendszert biztosít, hordozható, s platform független élményt nyújthat, ami alatt értendőek lehetnének akár a különböző iPhone, Tablet megoldások és így tovább. Az már egy másik dolog, hogy a Bigpoint eddig nem jeleskedett azon a területen, hogy Tablet gépen is élvezhetővé / játszhatóvá varázsolja Dúria birodalmát. A Nebula3 projektet egyébként a Google Lab fel is karolta, s aki élvezi a programozást az csatlakozhat a sok fejlesztőhöz, ahol annyi az agy, hogy szinte már sistereg az éter. A Nebula3 licencét, merthogy bizony a szabad szoftvereknek is van ilyen, a MITMassachusetts Institute of Technology kezeli. Sokan azt hiszik, hogy free software az imádni való, hiszen ingyenes. Nos az Open Source valóban imádni való, de nem azért mert ingyenes. Sőt a MIT licence egyáltalán nem tiltja meg, hogy a Nebula3 a kereskedelmi szektorban is felhasználható legyen. Ugyan szabadon terjeszthető, de egy végső szoftverterméket – mint szellemi terméket – a Nebula3 felhasználásával is kereskedelmi forgalomba lehet hozni. Nyilván ha én megakarnám szerezni a Bigpoint-tól a Drakensang Online -t, akkor borsos árat kérnének tőlem, eme szellemi termékükért, merthogy szokták mondani nem minden védjegy márka, de minden márka védjegy 😉

Ez a Nebula3 sok hasznos tulajdonsága mellett egy renderingengine is. A renderelés amivel hát hogy úgy mondjam nekem nagyon sok problémám szokott lenni a Drakensang Online használata során, az valójában egy grafikai megoldás, ahol minden korszerű térbeli renderelő eljárás a síkbeli vektorgrafika valamilyen kiterjesztésén alapul. Tipikus renderelési hiba a DSO-n, amivel már találkozhattatok mondjuk az arénaharcok során 1v1-ben leginkább, amikor nem is látjátok az ellenfeleteket, s pozíciójáról információt csakis a map-ből tudtok kiszopni 😉

Vissza kanyarodván kicsit a riportra, azt ki kell hangsúlyoznom, hogy Bernd Beyreuther szakmailag megfelelően fejezi ki magát, amikor arról beszél, hogy ehhez a játékhoz nem kell letölteni semmilyen plugint, mert simán működik akár böngészőben is. De azért a marketing részleg, ahogy megfigyeltem a különböző PR cikkeken keresztül, előszeretettel propagálja a DSO-t úgy, hogy az égvilágon nem kell letölteni semmit, és már játszhatsz is. Azért ez így nem teljesen igaz, mert használjunk akár klienst, akár nyomuljunk webböngészővel, minimális adathalmazt természetesen le kell töltenünk és sokszor itt bukik el a játék, mert a mai világban szinte már mindenki alkalmaz valamilyen vírusirtót, vagy tűzfalat és hát ezek a műremekek túlságosan szenzitív heurisztikával dolgoznak a háttérben, azaz ha a DSO küld egy kérést a kliens felé, már azt egyből támadásnak veszi, s blokkolja a forgalmat a kliens és szerver között. Na de erre is azt mondom, hogy valamit valamiért, megfelelő játékélményért, igenis le kell tölteni azt a minimális adatfolyamot.

Végezetül egy kicsit a Drakensang Online háttértörténetéről

A játék elődjeinek sorát tarkította a 2008-as Drakensang: The Dark Eye, illetve annak folytatása, a 2010-es Drakensang: The River of Time, melyek fejlesztései a Radon Labs nevéhez fűződnek. Ezek klasszikus szerepjátékok voltak és a The Dark Eye (DSA, Das Schwarze Auge) nevű világban játszódtak. 2010-ben a fejlesztőknek gondjaik keletkeztek a mocskos anyagiakkal, s ekkor a Bigpoint lépett színre és felvásárolta a céget, valamint a játékok jogait. 2010 júniusa környékén pedig bejelentették a Drakensang Online fejlesztését. Milyen érdekes nem?! A nagyobb hal, mindig megeszi a kisebbet, ez multiverzumunk egyik alap törvényszerűsége. Vajon hova fog vezetni a távlati jövő? Milyen izgalmas és érdekes vélemények és intrikák fognak napvilágot látni majd a Drakensang Online fejlesztésével kapcsolatosan? Gondolok itt arra, hogy némi Mesterséges Intelligencia modullal felvértezni a rendszer alapjait. Persze gondolhatod, hogy ez csak álom, de nem egy fatális utópisztikus dolog a részemről, mert hát ügye most még csak a Nasa és Google Inc. rendelkezik igazi kvantum processzorokkal megáldott szuper számítógéppel, de ügye mindennek a hatalmi elit és a katonai szférában van az origo pontja, aztán az idővel szépen áttevődnek ezek a kereskedelmi csatornákon keresztül a polgári szférába. S ha ez megtörténik esetleg akkor mi lesz?! Vagy ha tovább vetítjük azt a már jelenlegi tényt is, hogy tulajdonképpen a DSO egy közösség, tehát tetszik vagy sem, de egy marketing eszköz, akkor esetleg majd a Google Inc. lép színre és vásárolja fel a Bigpoint-ot? Költői kérdés volt!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..