Nyerj egy fekete medvét visszajelzéseddel

1-2 héttel ezelőtt egy érdekes felhívás ragadta meg a figyelmem. Bár a cikkem címének azt adtam, amely a Bigpoint hivatalos fórumának felhívásában is állt, de igazat megvallva nem érdekelt a fekete medve ilyetén módon történő megszerzésének lehetősége. Annál inkább érdekelt maga a felhívás, s titkon remélem, hogy hozzám hasonlóan minél többen éltek a lehetőséggel. A Bigpoint – Drakensang Online játékával kapcsolatosan volt történetesen a felhívás, amely megpróbált ötleteket beszerezni a játékosoktól a különböző karakterosztályok egymáshoz viszonyított ellensúlyozásának témájában. Utoljára a hó elején írtam cikket… Elvoltam havazva, most viszont ezen a héten nagyon úgy tűnik, hogy ápolóba megyek át, s kényszer pihenőn leszek. Ilyen körülmények között pedig akad időm arra, hogy így legalább este felé publikáljak egy cikket. Sokan megkerestetek a játékban, szinte már marcangoltatok azért, hogy mikor írok már egy cikket 😀

Arra gondoltam, hogy mostani a cikkem abból a levélből fog állni, amit a Bigpoint-nak küldtem át a felhívásukkal kapcsolatosan. Választ publikálni, amely részükről beérkezett volna nem tudok, de nincs is ebben semmi meglepő, hiszen nyilvánvalóan nagyon sokan írtak nekik E-mail-t a felhívás kapcsán, és arra az elhatározásra jutottak, hogy egyetemlegesen egy bejövő E-mail-t sem válaszolnak meg, inkább felhasználják azok tartalmát, különböző fejlesztésekkel kapcsolatos inspirációik forrásaként 😛

Akkor idézném is a saját levelem, amelyekben szereplő gondolatok a körmágus kaszthoz kötődnek, s nyilvánvalóan a saját szubjektivitásom nyomelemei is felfedezhetőek lesznek soraimban 🙂

Tisztelt fejlesztők!

Játékos nevem: Btamás
User ID: 106062XXX (UserID – titkosítva, szerk)
Szerverem: Grimmag
Kasztom: körmágus
Tapasztalati szint: 55.
Tudás szintem: 55.
Dicsőség talentumom: 42.
http://hu.bigpoint.com/drasaonline/board/threads/nyerj-egy-fekete-medvet-a-visszajelzeseddel.63781/ oldalukon levő felhívásukra jelentkezem. Igazából inkább annak reményében, hogy jelzésem a figyelem fókuszába kerül, maga az amúgy is esetleges alapokra fektetett jutalom nem érdekel. Mindazonáltal mielőtt véleményem közreadom Önöknek, szeretném kifejteni azzal kapcsolatos soraim, hogy a Fekete Medvét sorsolás elvű jutalomként kiszórni mennyire rossz elhatározás volt. A fekete medve (mint lovagolható gyors állat) kifejezetten, mentálisan a nagyon jó PvP játékosokhoz köthető, ezt bizonyítja az is, hogy milyen sok dicsőségérme ellenében lehet hozzájutni. Már régebben is volt különböző nyeremény alapján megszerezhető a fekete medve, ugyanakkor azzal kapcsolatosan kifogás nem merült fel bennem, mert az nem szerencse alapú volt, hanem egy nagyon komoly verseny 1. helyezettjének jutalma, amely szememben egyenértékű volt a legjobb PvP-sek körével. Jelenlegi döntésük, a Fekete Medve értékét hatványozottan devalválni fogja, hiszen minden looser-nek van rá lehetősége, duma fog körbe menni, csak szerencse kell hozzá…

 

De, hogy érdemeben válaszoljak felhívásukra:
A kérdésfelvetésük valóban jogos, hogy az igényeknél különböztessük meg a PvE és a PvP elvű játékmódot. Ugyanis alapvetően más talentum beállítást igényelnek. Talán pont ezért nevezhető elkényelmesedettnek a prémium tagsággal rendelkezők köre, hiszen ott a talentumok I. és II. beállítási lehetősége, pont ezt a célt szolgálja.
Levetítve a helyzetet a saját karakteremre, jól látható, hogy a talentumok közül a tapasztalat és a tudás az, amely kiütésre került, a dicsőség talentummal elvagyok maradva. Ennek oka tulajdonképpen a játékfejlesztők stratégia váltásában keresendő, amely újabb irányelvek beiktatásával már a kifejezetten PvP szemléletmód kiaknázásában levő lehetőségeket jócskán megnyirbálták (pl. exp fogásának játékból való kivezetése, vagy a drop-ok területén, amikor is hiába vagyunk együtt nagyobb szintesekkel a drop esetén saját szintünknek megfelelő cuccok esnek, értelemszerűen 50%-al kevesebb rúnaértékkel, amely a karakter húzását megnehezíti, gondolok itt pl. 49. – 55. szintes felállásokra).
A gombsornál látható, hogy az első helyet nálam a Megsemmisítés foglalja el. Ugyanakkor erre nem talentoltam semmit, stratégiailag mást tartottam fontosabbnak. Ugyanakkor rá való talentolással sem lehet látványosabb eredményt elérni. A megsemmisítés egyenes vonalban előre terjed, s pl. köztes világokban alig van érezhető hatása, PvP-re meg szinte használhatatlan – ha csak nem egy nagyon kezdő ellenfelet kap az ember.
Ahogy láthatják a gombsoromból én előszeretettel használom a villámláncot és a villámcsapást. Ezt kifejezetten PvE célra amikor farmolok, mert a villámláncnak hihetetlen nagy a szórása, illetve kombinálva egy kis ügyességgel a villámcsapást+villámláncot egész szép sebzést lehet elérni. Ugyanakkor PvP-n (1v1 és társai) teljes mértékben számomra használhatatlan. Az is lehet persze, PvP területén a villámlánc+villámcsapás kombinációkhoz én vagyok a noob, de egészen egyszerűen maga a talentum nem tud olyan lehetőséget teremteni, hogy akár csak egy kicsit pl. egy sárkányharcost megbénítsak és sikerrel tudjam alkalmazni PvP-n a villámcsapást+villámláncot. Ezzel szemben ha egy warrior megbénít sokszor 3-4 mp-ig mozdulni sem tudok, így rám ugrik és már végem is. Ez persze nem azt jelenti, hogy sosem tudok warriorral szemben győzni, ez a nagyon profi warriorokra igaz! Sajnos ha PvP-ben érvényesülni akarok (mióta 55. szintes vagyok 10 meccsből max. 5-öt 6-ot nyerek csak) és kizárólag a tűzgolyóval, illetve a párjával mágikus lövedékkel tudok érvényesülni. Értelemszerűen ha PvP-re jelentkezem akkor azokra teszem át a talentolást, ugyanis így 10-ből 5x 6x nyerek, míg villámlánc+villámcsapással 10 meccsből örülök ha 1x tudok nyerni, de ilyenkor az ellenfél totál noob, vagy lehet épp pizzázik a meccs közben és oda sem figyel…
Kipróbáltam egy hibrid beállítást is, hogy mi lenne ha tudnék alkalmazni villámcsapást, de megszerezném azt az előnyt is, hogy tűzgolyózhassak. Nos alapvetően ez nem lenne rossz, de tényállás, hogy mindegyik módszer mana felhasználással jár, tehát belassít…
Amit PvE módban farmoláskor tapasztaltam s a legsikeresebbnek vélem: az ellenségekre rádobni a szingularitást + azonnal ráugrani (teleportálni), amely aktiválni tudja a Dragan event során szerzett csizmám energiasugarát (sajnos a szettnek ezen értékes darabjait nagyon low level szinten sikerült megszereznem, ilyen event kellene még, azzal együtt is, hogy a piros gyöngyszemek szerzése alig lehetséges és uncsi) + azonnal alkalmazni a jeges szelet + 2 másodpercen belül a fagycsillagot + villámcsapás és villámlánc. Ezek együttes hatásakor egészen egyszerűen egy robbanás szerű élményben lesz része a játékosnak és tömegeket lehet egyszerre likividálni 🙂
Sajnos a körmágus számára sokszor a csapatban való ügyködés is nehéz (ez azonban nem fejlesztői hiba vagy hiányosság) hanem egészen egyszerűen a játékostársak butaságára vezethető vissza. Például a Nagy Sivatag területén szerettem volna együtt farmolni egy warriorral, nos mondanom sem kell a warrior ugyan egy csopiban voltunk, de úgy menekült a körmágus karim elől mintha leprás lennék… Pedig a körmágus + warrior farmoláskor nagyon jól összetud dolgozni, csupán azt a gyakorlatot kellene követni, hogy a warrior beleugrik a tömegbe, majd a körmágus ugyanoda mellé, s azokat a dolgokat kell végrehajtani, amiket a fentiekben leírtam. A robbanásszerű élmény ilyenkor még káprázatosabb, tehát a farmolás is gyorsabb 🙂 Na de ez a játékosi hiba…
Konklúzió / érdemi válaszom a karakterosztályok kiegyensúlyozásának jegyében:
Határozott álláspontom, s emellett nagyon markánsan ki is tartok, a körmágus kaszt, többi kaszthoz történő ellensúlyozásának egyik legmegfelelőbb eszköze a villámláncban szereplő visszacsatolás értékeinek megváltoztatásában, s eleve annak inverzében keresendő.
Nem tudom milyen játékfejlesztői megfontolás vezetett oda, hogy PvE ellenfelek esetén villámlánc által eltalált ellenfelek 15%-os esélyére 1,0 másodperces kábulási időt adjunk, míg ugyanez PvP esetében, ugyanilyen százalékos arány mellett csupán 0,5 mp.
Ez a kérdéskör komplex, ezért először is az inverz szükségességét kívánom megindokolni; más élményt jelent harcolni a PvE-n belüli elementáris erők esetén, s megint más PvP útján, ahol húsvér emberek az ellenfelek. Anélkül, hogy valaha is ezt a játékot törvényellenesen meg hackeltem volna, már maga a játékkal töltött gyakorlati idő is bebizonyította számomra, hogy a PvE ellenfelek semmilyen Mesterséges Intelligenciával nincsenek felvértezve, tehát semmi nem indokolja azt, hogy velük szemben a kábítási idő nagyobb legyen, mint egy olyan ellenféllel szemben, akinek a cselekedeti kiszámíthatatlanok. A humán esetén, szemben a gépi logikával a legnagyobb veszélyforrás pont a kiszámíthatatlanságban rejlik. Szóval épp azaz, hogy inkább a PvP elleni küzdelmet kellene a nagyobb értékkel megajándékozni, hiszen PvE esetében a kiszámíthatóság miatt (alogritmus) kisebb időkeretben is ördögi tervünket ellenük kivitelezhetjük.
Ugyanakkor az értékek is elfogadhatatlanok, mert a körmágus karakter mind védelemben, mind életerőben gyakorlatilag egy használhatatlan kaszt szüleménye. A körmágus ereje és titka a sebzésben, magas kritikus találati értékben / kritikus sebzésben és gyorsaságban rejlik. A villámlánc esetén tehát pont a bénítással kapcsolatos értékeket lenne érdemes növelni az ellensúlyozás jegyében. A jelenlegi 1,0 – 0,5 mp felállás helyett érdemes lenne 2,0 mp (PvE) – 3,0 mp (PvP) lehetőséget beletenni. Ez ellensúlyozni tudná a sárkányharcosok viszonylag magas bénító hatásának értékét, s lehetőséget teremtene arra, hogy oda ugorjunk, fagyasszunk és elvégezzük legalább egyszer a villámlánc+villámcsapás kombinációt, valamint gyorsan el is távolodjunk a közeléből. Ilyen ellensúlyozás mellett pedig, a mana felhasználás a villámcsapás esetén maradhatna úgy, ahogyan most van.
Érdekességként jegyzem meg az igen T. fejlesztő úraknak + hölgyeknek, de remélem tudják, hogy a kliens és a szerverek közötti kapcsolat olyan lassan viszi át a jelet, hogy PvP esetén tragikus következményekkel jár. Gondolok itt pl. arra, hogy ügye sárkányharcos hosszú bénítási idejének megtörésére milyen jó is lenne a fagycsillagot akként alkalmazni, hogy szüntesse meg a bénítást (ugyanis elviekben ennek így kellene működnie, PvE esetén működik is, látványosan), de PvP esetén ahol nagyon gyorsan szinte mikro-másodpercek is sorsdöntőek lehetnek, rendszerint a fagycsillag kb. annyit ér mintha meg sem nyomtuk volna (független attól, hogy egérrel próbálkoztunk volna rákattintani, vagy a hozzá tartozó billentyűvel aktiváltuk volna).
Tisztelettel:
Bajkó Tamás 

 

Hozzászólás