Egy kedvtelés lehet-e jövedelemforrás, s önfenntartó egy vállalkozás közössége?!

Sokszor filozofáltam már azon, hogy a Drakensang Online akár lehetne több is, mint egy szimpla többfelhasználós szerepjáték. Régebben publikáltam már cikket arról, hogy maga a játék, csakúgy ahogy a Bigpoint GmbH egyéb fejlesztései is, törhetnének egyes közösségi szolgáltatók babérjaira, mint amilyen például az egyik legismertebb Facebook™. Gyakran előfordult az is — különösen a régebbi időkben —, hogy a DSO fórumon említettem meg, egy – egy olyan elvadult ötletemet, hogy mi lenne akkor ha az andermantot az egyik játékos a másiknak eladhatná, s milyen jó lenne az is, hogy Levander kincsörző kobold, egyben bankár is lenne, s kamatozhatna valamennyit az andermant. Mondanom sem kell, elzavartak az ötlettel melegebb éghajlatra, így korunk meg nem értett DSO zsenijének könyveltem el magam 😛

Ugyanakkor ezen a blogon azt publikálok amit csak szeretnék, s bár ugyan minden vélemény számít, s én nem szoktam cenzúrázni semmit sem, de ez itt, ez a sarok, mégis csak az én kedvtelésemre jött létre, s szeretnék egy – két gondolatot itt megosztani, hátha lesznek értékes követők, s mint tudjuk, egységben az erő 😀

A posztom címének értelmezésén keresztül szeretném mindenkinek elmagyarázni, mi is lenne mondanivalóm lényege. A  bölcsek azt mondják, hogy azaz ember érzi igazán jól magát az életben, aki azt csinálja, amihez kedve van, s valamilyen szerencsénél fogva abból megtud élni. Tehát fontos lenne, hogy egy kedvtelés valamilyen szinten lehessen jövedelemforrás is. Egy vállalkozás igazán akkor lehet sikeres, hogyha a figyelem központjában van, s olyan szolgáltatást tud nyújtani, amely a Nagy Számok Törvénye alapján, az adott terület / régió / szegmens százalékos arányban kifejezhető legnagyobb részét le tudja fedni, amely természetesen megmutatkozik a sikeres ügyfélakvirálás adatain keresztül is. Azonban az, hogy egy vállalkozás adott területen, például jelen esetben a Bigpoint GmbH a számítógépes játékok piacán élmezőnybe kerülhessen az ismertségi index alapján, hát oda rengeteg erőforrás szükségeltetik, amelyek sok esetben : külső marketing eszközökhöz (TV, rádió, plakátok, releváns magazinok), illetve online marketing eszközökhöz (PR cikkek, SEO), kötődnek. Biztonsággal kijelenthetjük, hogy az esetek túlnyomó többségében, akármelyik terjeszkedési megoldást is nézzük, nem nélkülözheti a pénzbefektetést.  Az üzleti élet, a nagybetűs business pedig akkor dübörög, ha ez a bizonyos fókuszba helyeztetés állandó jelleggel jelen van. Amikor a Magyar Üzletemberképző Akadémia berkein belül elvégeztem a Logisztikai Ügyintézőit, akkor a nyári gyakorlatom során alkalmam volt, köszönhetően a Magyar Iparszövetségnek (OKISZ), ha más nem is, de legalább Magyarország vonatkozásában megismernem a vállalkozások üzleti terveit, s jól kimutatható volt, hogy nagyon sok üzleti terv ott bukik el, hogy az erőforrásait nem jól  osztja szét, illetve indokolatlanul túl sokat fektet olyan reklámokba, amelyek megtérülésére szinte alig van garancia. Ugyanakkor kimutatható volt az is, hogy marketing szakembert nagyon kevés magyar vállalkozás szeretett volna felkérni, mondván felesleges kiadásnak tartják… A lényeg, hogy a nézettségi / ismertségi index egy vállalkozás életében nagyon fontos, ugyanakkor ha annak sikerességét mindig cumiztatni kell, akkor a vállalkozás sosem fog elérni egy olyan professzionális szintet, amelyre a tulajdonosi rétege már azt mondhatja, igen, megy a szekér magától, s mindig újabb és újabb pénzbeli invesztálásokat fog igényelni. Az okosan gazdálkodó cég, szeretne abból főzni, amije van. Magyarul, a jól és sikeresebben működő cégek, nagyobb erőforrásokat fektetnek be, ügyfeleik, hosszabb távon történő megtartásába, mint az újabb ügyfelek akvirálását igénylő erőforrásokba.

S ezzel szerintem el is érkeztünk oda, hogy hogyan is lehetne egy vállalkozás közössége — amelyet nagy nehezen szerzett meg a cég — önfenntartó a cég irányába?! Sok cég az önfenntartást a reklámban látja, s szerintem ez helyes megközelítés. A cégek jelentős része, s itt különösen a Vad Nyugaton levő vállalkozásokra gondolok, igyekeznek mindent megtenni azért, hogy a saját reklámjukat a lehető legoptimálisabb ráfordítással teremtsék meg. Ügyes vállalkozói filozófiára vall az, ha úgy gondolkodik egy cég, mi lenne ha a saját vállalkozásom bevételeiből részesíteném azokat a kooperáló partnereimet akik segítenek nekem, a médiában való terjeszkedésben? Ez az elv teljesen jó, és a szakma ezt affiliate programoknak hívja. Az üzleti élet szinte minden szegmense él ezzel a lehetőséggel, például a turizmus (online szállásfoglaló rendszerek) de, hogy a mi témánknál maradjunk, mint online számítógépes játékok piaca, természetesen a Bigpoint GmbH is kidolgozott már ilyen programot, szóval nincs lemaradva. Az már más kérdés, hogy az üzleti partnereik egy bizonyos része, ezzel a kidolgozott affiliate programmal, ugyanúgy nincs megelégedve, mint ahogy a játékos ügyfeleik (fizetős ügyfelek) sok esetben magával a játékkal. De ügye szoktuk mondani, elégedetlenkedni mindig egyszerűbb, mint alkotni 😛 Az affiliate programban tehát a kényelmes önfenntartás felé vezető út a cég számára az, hogy a csatlakozó emberek, partnerek számára érdekeltséget, s természetesen mivel a világ, ferde orrúak által fenntartott mozgatórúgója a pénz, anyagi jellegű érdekeltséget teremt. Mondhatnánk azt is, hogy ez egyfajta szimbiózis. Olyan ez mint a fa és a katicabogár kapcsolata. A katicabogár érdekelve / motiválva van a jóllakása végett arra, hogy elvégezze azt a feladatot amit a fa felkínál neki, azaz professzionálisan írtja a levéltetveket. Ez tehát egy Business to Business alap (B2B) jó mindkettőnek.

Ennek az ismertetett affiliate programnak viszont az a hátránya, hogy annak aki csatlakozik egy ilyen programhoz, nagyon is jól kell ismernie azt a piaci szektort, amelyet az a cég fed, vagy igyekszik lefedni, amely az affiliate programját csatlakozásra felkínálta. Bigpoint GmbH affiliate programja esetén nagyon jól kell ismerni, különösen a kibertér vonatkozásában, azokat a lehetőségeket, amelyeken keresztül be lehet mutatni a Bigpoint játékait. Nem egy könnyű kenyér egy affiliate, ugyanakkor a cégeknek valamilyen szinten mégis jó, mert a fenntartása, túl sokat nem kér enni, egy affiliate programhoz csatlakozónak, meg csak akkor kell fizetni, ha tényleg hozott business-t a cég számára. Magyarország vonatkozásában is egyébként nagyon sok cégnél látszik az a tendencia, hogy a felvett és bejelentett munkavállalók helyett, inkább kooperáló partnereket alkalmaznak, hiszen rengeteget tudnak a cégek ezzel spórolni. Az affiliate partnerségnek tulajdonképpen az a lényege, hogy Te leveszed a cég válláról a reklámozással járó terheket, s Te mint aktív reklámozó bedobod magad, pl. éjjel – nappal apróhirdetéseket adsz fel. Nem túl elmés egy dolog, s elvesz az embertől 10-12 órát is akár egy nap, de a cégnek megéri, s lehet előbb utóbb azért Neked is. A különböző cégek által üzemeltetett affiliate programoknál, s ez igaz a Bigpoint GmbH esetében is, hogy maga az affiliate program nem a legjobb hatásfokkal működik. Ez pedig azért van, mert egy – két apróhirdetésből, és különböző online barter kapcsolatokból, azért nem lehet olyan nagy nézettségre szert tenni, amely akár az affiliate partnernek, akár a Bigpoint GmbH-nek számot tevő lehetne. A legtöbb affilate program, tehát szinte csakúgy van, s a piacon csak egy – két profi az, aki ebből megtud élni, az összes többinek csak hobbi szintű bevételi forrást nyújt.

Mi lehetne az igazi önfenntartás a Bigpoint GmbH számára?

Ennek sikeres megideologizálására ugyancsak vissza kell utalnom cikkem elejére. Valahol a közösségben a lényeg! Na jó nem mondom azt, hogy a Drakensang Online -nak, vagy bármely más Bigpoint játéknak, ugyanazt az értelmet kellene visszaadnia mint mondjuk a Facebook-nak, de mégis hasonló alapokra kellene fektetni… A DSO már tartalmaz chat lehetőséget. Szuper, nagyon jó, bár lehetne ezt a funkciót bővíteni azzal, hogy lehessen üzenetet hagyni az éppen offline játékos társunknak is. Egy ilyen funkció ugyanis megnövelné a játék közösségépítő erejét! Az önfenntartás és a további gördülékeny reklám egyik alapja mindenféleképpen az AKTIVITÁSBAN rejlik. Nem véletlenül találtak ki a játékban újabb és újabb kasztokat. Azért volt rá szükség, mert sokszínűbbé varázsolta Dúria világát, illetve ha egy játékosnak több karaktere is van, akkor még nehezebben unja meg a játékot. Azonban hiába a játék online jellege, ahol a fejlesztők a háttérben szinte Real Time alapon tudnak fejlesztéseket és változtatásokat életbe léptetni, előbb utóbb minden játék megunhatóvá válik, akkor pedig beáll az INAKTIVITÁS, mely egyben az üzlet leáldozását is jelentheti. Hosszabb távon a kérdés tehát az, hogyan lehetne a játékot AKTÍVAN tartani?! Itt jöhetne szerintem az a rész, amit úgy hívunk, kellő motiváció. Azokat a játékosokat kellene motiválni akik kedvtelésből játszanak, de ugyanakkor készek a monotonitást is megkövetelő farmolási folyamatokra. Ha az igazat megvalljuk aki az andermantot nem vásárolja valós pénzért, hanem farmolja és úgy építi karakterét, az pontosan tudja, hogy sokszor a farmolás az a monotonitás tűrést igencsak megköveteli.

Mi lenne akkor ha ezeknek a professzionális farmolásra alkalmas játékosoknak meglenne az a lehetőségük, hogy kereskedjenek, más — valós pénzben tehetősebb — játékosokkal, akként, hogy értékesíthetnének számukra andermantot? Az ellentételezést, megkaphatnák mondjuk bizonyos görgetett minimum egyenleg után, közvetlen Paypal segítségével, míg a fizetős játékos egészen egyszerűen tudná használni mondjuk a bankkártyáját, vagy küldhetne akár SMS-t, szerintem ez teljesen mindegy, mert ezek csak technikai részletek. Látszólag az andermant kereskedés jogát és üzleti koncepcióját ezáltal a DSO megvonná saját magától… de biztos, hogy a Bigpoint GmbH-nek az andermant értékesítésben lenne a lényeg? Úgy gondolom ha bevezetnék azt a lehetőséget, hogy a játék során összegyűjtött andermantot el lehessen adni más játékosoknak, akkor egyben bevezethetnék a kötelező prémium tagság szabályát is. Ugyanis meglátásom szerint, ha egy játék bevételi forrási lehetőséget jelent, akkor a játékosok túlnyomó része, még annak árán is használná a játékot, ha kötelező lenne a prémium tagság. A cég pedig SZVSZ sokkal többet kaszálna az éves prémium tagságokon, mint az andermant értékesítésén, Nagy Számok Törvénye alapján, szintén. Egy ilyen, farmolásból eredő értékesítési lehetőség esetén, pedig úgy gondolom, hogy Dúria egész világa, szinte örökkön örökké aktív maradna. Egy ilyen elképzelt esetben a cég bátran testálhatna nagyobb erőforrást az új ügyfelek akvirálására, hiszen a régebbi ügyfeleket, azokat akik pénzt keresnének a farmolásból, még ágyúval sem lehetne elzavarni, s a rendszer aktív maradna, sok esetben még újabb játékba ölt innovációk nélkül is.

Szívesen látnék a játékban kereskedési csarnokokat ahol kvázi tőzsdei szisztémával párosításra kerülne az eladó / vevő azaz a szimpla élményeket hajszoló játékos / a farmoló kedvű játékos, s bizony érdekesebbé tenném ezt a kereskedési csarnokot az andermant eladási értékének opcionális beállítási lehetőségével.

Én nagyon kultiválnám ezt a világot, amit most elképzeltem, s igazat megvallva nem is értem, hogy a Bigpoint GmbH-nek ez még miért nem jutott eszébe. Egy ilyen lehetőség bevezetésével, hihetetlen nagy gerilla marketing hadjáratot is ki tudna robbantani, hiszen a médiában az emberek, mint jövedelemforrás lehetőség, saját maguk fecsegnének róla, illetve a nagyobb PR birodalmak is felkérés nélkül, saját maguktól cikkeznének róla, hiszen a Google Inc. egyik hülyesége is nagy PR-t eredményezett, miszerint besorolta magát a környezetvédő cégek kategóriájába, még pedig azért mert kecskékkel vagy mi a fenékkel zabáltatják le, birodalmuk környékén levő füvet, és mint szimbiózis ezt kihangsúlyozták. Azért az én kis álmom szerintem nagyobb audenciával kecsegtetne 😛 Egyben teljesen egyedi megoldás is lenne, mert nem nagyon láttam még sehol olyan játékot a piacon, ahol a játékos elmondhatná magáról, játszok ezzel a játékkal mert szeretek vele játszani, s mert keresek vele, akárcsak zsebpénzt is… ha tudtok ilyenről azért szóljatok 😀

Egyébként csakúgy megjegyzem, detektálván sok – sok Facebook csoport okádékait, látom ám, hogy nagyon sokan úgy használják ezt a játékot mint pénzkereseti lehetőséget, hogy szembe mennek a játék egyik ÁSZF pontjával és értékesítik az általuk felépített karaktert. Eme cikkben világ elé tárt álmom, szerintem redukálná nagy mértékben a karakter értékesítők áldásos tevékenységét is, sőt mivel a pénzkeresés egy legális koncepcióra lenne épített, így szerintem azt fel is számolná.

Kereskedési csarnok: bevezetését övezhetné a fokozatosság elve is!

A fentiekben általam már taglalt kereskedési csarnokokat fokozatosan is belehetne vezetni. Illetve nem kellene feltételen az andermant értékesítési jogosultságát 100% megvonni a DSO-tól, hamár a Bigpoint GmbH annyira féltené esetlegesen ezen a területen levő autonómiáját. Lehetne erre egy speciális eventet is bevezetni, amikor is a már felvázolt vevők az eladóktól (profi farmolók) olcsóbban vásárolhatnák meg az andermantot, mint ahogyan szokott módon a DSO rendszere a minden napokban azt kínálja. Én biztos, hogy rendszeres andermant értékesítő lennék. Persze nemcsak andermant van a világon, sokaknak jól jöhetne némi aranyfedezet is, így ezt is az értékesítési lehetőségek közé sorolnám.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..